Kia Forte Forum banner

2015 Kia Forte LX AC KAPOT

6.1K views 13 replies 6 participants last post by  carl_2112  
#1 ·
Kocht deze Kia bij 97.000 mijl, de airco was een beetje koud, maar nu bij 118.000 mijl is de airco uitgevallen. Alleen koele lucht of af en toe warme lucht. Ik heb geprobeerd de airco opnieuw te vullen, maar kreeg van de meter te horen dat mijn auto al een goede hoeveelheid koudemiddel heeft (AC PRO). Ik kan zien dat mijn compressor draait en de motor stationair draait als ik hem aanzet. De airco maakt een soort fluisterend geluid. Graag suggesties, alle autogarages in mijn buurt zijn voor weken volgeboekt.

#2 ·
Ahhhhhhhhh...de vreugde van het autobezit...:)

Zonder uw auto fysiek te kunnen diagnosticeren, kunnen we niet echt veel helpen.

Hoeveel weet u over auto-airconditioningsystemen?

Beschikt u over een set meters om te zien wat de drukmetingen zijn wanneer de airco aan staat (@200psi hoge kant/40psi lage kant)?

Kan een defecte lage- of hogedruksensor zijn of een defect Schrader-/expansieventiel.

Plan uw auto in en laat ons de uitkomst weten.

Succes - hopelijk iets simpels.

#5 ·
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn 2014 Forte5 Ex. Druk lijkt in orde, geen lekken gedetecteerd, compressor koppeling grijpt aan, alleen geen koude lucht. Ik hoop dit weekend weer te kunnen beginnen met de diagnose. Ik zal een follow-up plaatsen als ik het probleem heb opgelost.

#7 ·
Om de AC-compressor te controleren terwijl deze zich in het voertuig bevindt, verwijdert u de riem, trekt u de connector los en koppelt u de accu los. Of verwijder de AC-compressor als u dat wilt, maar onthoud dat evacuatie en herladen van het AC-systeem nodig zijn.

Met startkabels, een spade-aansluitdraad of een donorstekker die in de AC-compressorstekker van uw voertuig past als startkabels.

Sluit de aangepaste startkabels aan op de AC-compressor en sluit ze vervolgens aan op een 12V-accu of 12V-bron.

Wanneer er 12V stroom is, zou de AC-compressor aan en uit moeten klikken wanneer men de aan/uit-schakelaar (accupool die een van de draden aanraakt) bedient.

Als de AC-compressorkoppeling werkt, ziet en voelt u de koppeling aan en uit klikken en vergrendelt deze zichzelf. U zou de koppeling/poelie helemaal niet moeten kunnen draaien/roteren. Totdat de 12V-stroom wordt verwijderd.

Als men de koppeling kan draaien terwijl er 12V stroom is, is de AC-compressor niet goed.

Deze test kan worden uitgevoerd op uw lokale sloop-/bergingswerf voordat u koopt. Gebruik uw 18V-, 20V-impact-/boormachine-accupack of een draagbaar startaccupack voor voertuigen. Vergeet de startkabels niet.

#9 ·
Ik heb eindelijk wat tijd besteed aan het bekijken van mijn airco-probleem. Ik ben er 99% zeker van dat het de compressor is. De koppeling grijpt aan, maar de hoge en lage druk blijven gelijk, dus de compressor doet niets.

Ik heb net de Cadenza van mijn vriendin voor een olieverversing gebracht, dus ik vroeg de man van de onderdelen hoeveel de compressor voor mijn auto kost. Hij printte een offerte uit... $700! Toen zag ik dat er "REMAN" stond, en hij zei ja, het is een gereviseerde unit. Hij keek nog eens en een nieuwe is beschikbaar voor $1300! Alleen voor het onderdeel. Ik vond dezelfde, nieuwe, OEM-compressor voor $282 elders, dus die ga ik halen (en een nieuw expansieventiel en een ontvanger-droger), en ik doe het werk zelf wel. Ik heb een vacuĂĽmpomp, dus ik heb alleen nog een terugwintank voor het koudemiddel nodig.

#11 ·
Ik heb eindelijk wat tijd besteed aan het bekijken van mijn airco-probleem. Ik ben er 99% zeker van dat het de compressor is. De koppeling grijpt aan, maar de hoge en lage druk blijven gelijk, dus de compressor doet niets.

Ik heb de Cadenza van mijn vriendin net voor een olieverversing gebracht, dus ik vroeg de man van de onderdelen hoeveel de compressor voor mijn auto kost. Hij printte een offerte uit... $700! Toen zag ik dat er "REMAN" op stond, en hij zei ja, het is een gereviseerde unit. Hij keek nog eens, en een nieuwe is beschikbaar voor $1300! Alleen voor het onderdeel. Ik vond dezelfde, nieuwe, OEM-compressor voor $282 elders, dus die ga ik halen (en een nieuw expansieventiel en een ontvanger-droger), en ik doe het werk zelf wel. Ik heb een vacuĂĽmpomp, dus ik heb alleen nog een terugwintank voor het koudemiddel nodig.
Post de site voor de oem tegen een koopbare prijs.

#12 ·
Domme vraag, weet ik zeker, maar heb je de stekker van de ventilatormotor gecontroleerd? Dat was het probleem met de mijne. Goedkope bedrading.
Ja, de ventilatormotor werkt prima.

Om mijn probleem te diagnosticeren, heb ik mijn verdeelset aangesloten om de lage en hoge druk te controleren. Zo weet ik dat de compressor niet werkt. De twee drukken zijn te allen tijde gelijk, zelfs als de koppeling van de compressor is ingeschakeld.